.comment-form{ margin-right: auto; margin-left: auto; }


Pendekatan Dalam Mengajar Membaca

1. Pendekatan Membaca Asas.
Pendekatan ini meliputi aktiviti mengajar membaca yang menggunakan pelbagai kemahiran. Antaranya ialah tujuan rekreasi, mencari maklumat dan bimbingan. Dalam pendekatan ini juga, ia turut menekankan tentang kesinambungan pengulangan dan mengulang kaji perkara yang diajar sebelumnya. Dengan makna lain ialah sentiasa membuat latihan terhadap sesuatu yang telah diajar. Dalam pengajaran membaca juga, penambah bahan bacaan kepada perkara yang telah diajar merupakan salah satu cara yang boleh membantu pelajar dalam menguasai kemahiran membaca mereka.
     Pendekatan ini mempunyai prinsip-prinsip yang tertentu. Antaranya ialah pengajaran perkembangan kemahiran. Perkara ini merujuk kepada guru menekankan aspek yang penting dalam pengajaran. Malah, dalam pendekatan membaca asas juga turut meliputi membaca secara terarah. Perkara ini terbahagi kepada lima cara, iaitu motivasi, persediaan latar belakang, menetapkan tujuan, membaca semula secara senyap ataupun lisan secara terarah dan juga tindakan balas dan perluasan.
         Dalam motivasi, ia berdasarkan latar pengalaman, kuiz, menyelesaikan masalah dan sebagainya. Guru boleh melakukan kuiz di dalam kelas agar pelajar  lebih memahami terhadap perkara  yang diajar. Persediaan latar belakang pula merujuk kepada perkataan yang sukar atau asing yang disebut oleh guru. Seterusnya guru meminta pelajar menggunakannya dalam konteks perbualan ataupun dalam karangan yang dibuat. Guru juga boleh meminta pelajar meneka makna perkataan asing yang digunakan.  Selain itu, guru dan pelajar perlu menetapkan tujuan. Pelajar juga boleh membaca secara senyap atau lisan secara terarah. Cara ini menunjukkan bagaimana guru membiarkan pelajar membaca dengan senyap atau menghayati teks terlebih dahulu sebelum menjawab sesuatu soalan. Pada masa ini, guru boleh membantu pelajar secara individu dan secara tidak langsung dapat membantu pelajar yang lemah.

2. Pendekatan Teknologikal
Pendekatan ini menekankan keupayaan menghasilkan pengajaran berurutan yang dapat dilakukan semula pada masa yang lain. Malah, ia turut menekankan perkara yang dapat dirasai oleh pancaindera serta diberikan bukti kebenarannya. Pendekatan ini dilabelkan sebagai  sistem membaca berdasarkan objektif iaitu :
a)      Membaca berdasarkan perspektif diagnostik
b)      Program berdasarkan kriteria
c)      Membaca berdasarkan kecekapan
d)     Sistem pengurusan kemahiran

            Dalam pendekatan ini juga terdapat beberapa aspek  seperti berkenaan dengan objektif tingkah laku. Pelajar perlu memahami dan mengenal pasti perkataan, objektif terhadap sesuatu pemahaman serta kemahiran belajar. Seterusnya ialah ujian kriteria bagi setiap objektif. Ia menentukan status dan kedudukan individu dengan merujuk kepada domain tingkah laku. Contohnya seperti kemahiran membaca atau beberapa kemahiran lain dalam kemahiran membaca. Pada  masa yang sama, rangsangan yang diberikan hendaklah sesuai dengan setiap objektif yang telah ditetapkan. Strategi pengajaran juga perlu digunakan dalam pendekatan teknologikal ini. Strategi ini merujuk kepada perkara yang wujud dalam bentuk bahan, program pelajaran atau aktiviti pelajar yang memerlukan tindak balas. Di samping itu, strategi melalui contoh dan penerangan membantu mereka mencapai objektif yang telah pun ditetapkan. Walau bagaimanapun, bagi sesetengah sistem pengajaran, ia hanya menawarkan sumber khusus.

3. Pendekatan Pengalaman Bahasa.
Pendekatan ini merujuk kepada pelajar-pelajar yang mempunyai perbezaan linguistik dan pendekatan ini mempunyai kelebihan yang tertentu. Antaranya ialah guru dapat menilai penggunaan sintaksis dan struktur ayat apabila mereka menggunakan bahasa lisan itu sendiri, dapat menggabungkan penulisan dalam mengarang cerita daripada pengalaman individu atau kumpulan dan dapat mengembangkan perbendaharaan kata dan sintaksis apabila pelajar menulis cerita daripada bahan yang didengari.


         Pendekatan ini melibatkan aktiviti hubungan antara pemikiran, pertuturan, penulisan dan membaca. Guru merangsang pelajar mengenai sesuatu perkara yang diajar. Pada masa yang sama, pelajar hendaklah melahirkan pemikirannya secara lisan berdasarkan huraian situasi, analisis masalah serta beberapa cadangan penyelesaian daripada perkara yang dilihat. Perkara ini menjelaskan bahawa apa yang di fikir, diucapkan, dan dituliskan adalah bermakna. Hal ini demikian kerana ia secara tidak langsung menunjukkan pemahaman pelajar terhadap sesuatu perkara. Dalam pendekatan ini, ia juga menjelaskan terhadap bahan dan kandungan yang perlu dilaksanakan oleh guru. Antaranya ialah tidak menggunakan buku teks yang tertentu. Pendekatan ini merujuk kepada kaedah yang berfokus kepada pengalaman. Perbendaharaan kata dan pola ayat juga dibina sendiri oleh pelajar. Malah isi kandungan yang dilahirkan adalah merupakan refleksi daripada pengalaman pelajar sendiri dan juga aktiviti yang diucapkan. Pendekatan ini mempunyai kaedah pengajaran yang tertentu. Antaranya ialah :

a)      Guru perlu berfikir dan melahirkan rangsangan penulisan.
b)      Menulis pemikiran yang diucapkan.
c)      Membaca perkara yang ditulis.
d)     Membuat generalisasi berkenaan pola ejaan dan ayat yang ditulis.
e)      Menyatakan cara pemilihan dan penyusunan yang mempunyai kesan ke atas makna sesuatu ayat.
            Walau bagaimanapun, pendekatan ini mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Antara kelebihannya ialah hubungan yang rapat antara belajar membaca dan kepentingan pelajar sendiri, perhatian dan bahasa yang digunakan. Seterusnya ia  menghasilkan kesepaduan dalam semua kemahiran berbahasa seperti berfikir, bertutur, mendengar, menulis dan membaca. Manakala  kekurangannya pula ialah pendekatan ini memerlukan guru mengakses pengalaman pelajar dan kemudian ia disalurkan pengalaman itu bagi tujuan perkembangan bahasa. Malah, pendekatan ini juga akan menyebabkan penggunaan perkembangan mental yang kompleks. Hal ini demikian kerana perbualan atau aktiviti lisan yang dilakukan oleh pelajar akan mengganggu proses membaca kanak-kanak. 


4. Pendekatan Membaca Individu
Pendekatan ini lebih menekankan kepada aspek pemeringkatan yang berbeza dalam pembacaan individu. Pendekatan ini juga menekankan aspek memilih bahan bacaan yang mengaitkannya dengan keperluan, minat dan juga keupayaan seseorang untuk membaca. Pada masa ini, guru perlu membantu cara memilih buku dengan cara penyiringan serta menerangkan kesukaran ketika membacanya. Biasanya guru akan memberi peluang kepada membaca secara meluas serta bebas berdasarkan buku dan majalah pelbagai tajuk.
               Tujuan pendekatan ini dilaksanakan dalam pendekatan membaca ialah memberi kesan yang meluas dalam menarik minat membaca pelajar menjadikan aktiviti membaca merupakan sesuatu yang bernilai dalam kehidupan. Melalui  pendekatan ini juga akan membantu untuk mengembangkan kecekapan kemahiran bahasa yang luas bermula dengan memilih kata yang mudah kepada aplikasi kemahiran bahasa dengan kandungan yang lebih kompleks. Pendekatan ini turut menambahkan keupayaan pelajar memahami dan menilai bahan bacaan.

5. Pendekatan Membaca berasaskan Bahan Kesusasteraan.
Pendekatan ini menekankan bahan-bahan kesusasteraan yang mungkin dalam bentuk yang paling asas. Malah, melalui pendekatan ini juga boleh membina kebolehan berbahasa, bahan sastera yang digunakan pada peringkat awal membaca. Hal ini demikian kerana ia dapat mendorong pelajar untuk lebih memahami dengan lebih meluas berkenaan dengan aspek bahasa yang terkandung dalam struktur ayat. Membaca menggunakan bahas kesusasteraan juga akan memperlihatkan keindahan bahasa yang wujud dalam bahan itu sehingga pelajar dapat mengetahui dan memahami jalan cerita yang ingin disampaikan.

6. Pendekatan Pembacaan Lisan
Melalui pendekatan pembacaan lisan, ia boleh dilakukan dengan menggunakan buku kerana ia mempunyai bahasa yang mengulangi sesuatu bahan bacaan. Sebagai contoh, guru membaca teks yang terdapat dalam buku kemudian diikuti oleh pelajar. Mereka juga boleh berbincang berkenaan cerita yang disampaikan dan membacanya sekali lagi. Perkara ini dilakukan secara berulang-ulang.

7. Pendekatan Pembacaan Asas
Semasa guru menggunakan pendekatan ini, pelajar perlu memberi perhatian melalui beberapa aspek. Antaranya ialah :
a)      Mengembangkan konsep latar belakang dan perbendaharaan kata sebelum membaca.
b)      Mahir mengemukakan soalan semasa membaca senyap bagi mengenal pasti dan menghapuskan  kekeliruan serta bagi meningkatkan pemahaman pelajar.
c)      Penegasan lebih khusus ke atas kemahiran mendengar bahasa berbanding membaca lisan.

8. Pendekatan Mengajar Bacaan Peringkat Awal
a)      Pendekatan Binaan (Sintektik)
I.            Kaedah abjad
- Dalam konteks ini dlihat guru melatih pelajar untuk menyebut  
dan menghafal abjad.
                            II.            Kaedah suku kata
- Memperkenalkan kepada pelajar dari aspek vokal dan
 konsonan. Huruf konsonan + huruf vokal menjadikan ia satu suku kata. Dalam
 suku kata pula terdapat suku kata terbuka, dan suku kata tertutup.
                         III.            Kaedah fonik
 – Berkenaan dengan bunyi huruf dan bukannya nama huruf.
                                    Kemudian huruf akan digabungkan menjadi perkataan.

b)      Pendekatan Cerakinan (analitik)
                               I. Kaedah perkataan
    - Ia lebih menjurus kepada memperkenalkan perkataan kepada pelajar      dengan   menggunakan kad perkataan. Dalam erti kata lain, guru boleh menggunakan akronim bagi memudahkan pelajar untuk mengingat perkataan-perkataan yang tertentu. Malah, pendekatan ini juga akan memudahkan pelajar untuk mengingati makna perkataan tersebut.
                            II.  Kaedah ayat dan cerita
 – Lebih memberi penekanan kepada ayat sebagai unit yang bermakna dalam bacaan.
    Malah ia lebih menumpukan kepada bahan bacaan yang lebih berbentuk cerita.


9. Pendekatan Bacaan Asas Pusat Perkembangan Kurikulum
1.      Pendekatan Gabungan Bunyi Kata
Pendekatan ini menekankan aspek pendekatan asas berdasarkan faktor seperti sistem ejaan bahasa Melayu bersifat fonemik, kebanyakan suku kata bahasa Melayu mudah dan jelas serta perkataan yang mula diperkenalkan sudah difahami maknanya oleh murid.


2.      Pendekatan abjad  dan suku kata
Pendekatan ini menekankan pengenalan abjad dan suku kata kepada murid. Ia boleh dilaksanakan melalui :
a) Murid mengenali huruf dan juga hubungannya dengan bunyi.
b) Huruf konsonan pula digabungkan dengan huruf vokal menjadikan suku kata
c) Unit-unit kecil vokal juga digabungkan.
d) Pelaksanaan latih tubi sehingga pelajar boleh mengikuti kemahiran yang diajar.
e) Pengukuhan juga dilakukan melalui penulisan.






No comments:

Post a Comment