.comment-form{ margin-right: auto; margin-left: auto; }

Kaedah Membaca dalam Pengajaran Bahasa Melayu


KAEDAH MEMBACA
Sesuatu bahan dapat dibaca oleh pelajar dengan pelbgai kaedah berdasarkan kemampuan mereka dan tahap penguasaan kemahiran membaca mereka serta sejauh manakah kompleknya bahan bacaan yang dibaca. Tidak ada suatu kaedah tertentu yang dapat menentukan keberkesanan dalam membantu pelajar membaca. Malahan penentuan kaedah yang sesuai digunakan pelajar dalam sesuatu pengajaran bergantung guru dan pelajar itu sendiri, berdasarkan bahan yang dibaca, kemampuan pelajar membaca dan pengajaran aspek tertentu atau persekitaran semasa. Guru harus mengambil perhatian terhadap beberapa kemungkinan yang akan berlaku bagi setiap kaedah yang digunakan serta menyedari bila, mengapa dan bagaimana mahu menggunakan kaedah yang dipilih. Lima kaedah yang akan dibincangkan merupakan satu garis panduan semata-mata. Guru boleh menggunakan salah satu atau merangkumi lebih daripada satu kaedah berdasarkan kesesuaian objektif pengajaran yang ingin dicapai.

Membaca Bebas
Ketika membaca bebas, pelajar membaca keseluruhan bahan yang mereka pilih. Pelajar berpeluang membaca bahan yang mereka pilih daripada sekumpulan bahan yang disediakan guru manakala aktiviti bacaan yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal oleh guru manakala aktiviti bacaan yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal oleh guru seberapa minimum yang boleh. Oleh sebab membaca bebas memerlukan sokongan guru yang paling minimum, kaedah ini digunakan bagi pelajar yang mempunyai kebolehan membaca yang baik serta tidak memerlukan bantuan daripada guru dan raan sebaya yang lain. Apa yang perlu guru tegaskan dalam hal ini adalah arahan awal supaya pelajar membuat persediaan sebelum membaca seperti menyediakan soalan-soalan sebelum,ketika dan sesudah membaca dengan sendiri.

Membaca Secara Berkoperatif
Membaca secara berkoperatif menggunakan prinsip pembelajaran berkoperatif (Slavin,1990). Pasangan pelajar sam ada berdua atau bertiga mengambil giliran untuk membaca sebahagian daripada bahan secara lantang kepada rakan dalam kumpulan tersebut dan berhenti seketika untuk membincangkan apa yang telah mereka baca. Pelajar akan membuat telahan terhadap apa yang berlaku seterusnya dan menyambung pembacaan bahagianberikutnya secara senyap dan berhenti lagi untuk perbincangan. Pola ini diteruskan sehingga buku atau petikan selesai dibaca. Garis panduan di bawah boleh digunakan bagi menjalankan aktiviti membaca secara koperatif :
1.      Meninjau dan menaakul
Biarkan pelajar meninjau keseluruhan teks dan menyemak ilustrasi atau gambar jika ada. Arahkan mereka membaca bahagian awal teks dan membuat taakulan terhadap apa yang akan berlaku atau apa yang akan mereka pelajari daripada bahan yang dipilih.

2.      Membaca lantang atau senyap
a)      Membaca lantang
I)                   Semak bahan secara senyap. Setiap pelajar menyemak bahan secara senyap sebelum memulakan bacaan lantang
II)                Pilih seorang pelajar untuk membaca lantang bahagian awal teks sementara pelajar lain mengikut bacaan teks tersebut secara beramai-ramai
III)             Bincang, bertindak balas dan semak telahan. Apabila pelajar berhenti membaca lantang, ceritakan semula atau bincangkan apa yang telah dibaca. Mereka perlu menetapkan telahan atau mengubah semula telahan tersebut.
IV)             Menelaah dan membaca. Pelajar membuat telahan tentang apa yang mereka fikirkan akan berlaku atau apa yang akan mereka pelajari pada bahagian yang lain. pola ini perlu berterusan sehingga keseluruhan bahan selesai dibaca.
b)      Membaca senyap
I)                   Setiap pelajar akan membaca bahan yang sama dengan senyap dan telahan perlu dibuat ketika membaca senyap
II)                Bincang, bertindak balas dan semak telahan. Apabila pelajar berhenti membaca, ceritakan semula atau ringkaskan semula apa yang telah mereka baca. Mereka juga menyatakan hasrat mereka terhadap apa yang telah mereka baca atau apa yang telah mereka ketahui. Mereka boleh menyatakan sma ada mereka perlu mengekalkan atau mengubah semula keseluruhan telahan yang telah mereka buat.
III)             Menelaah dan membaca. Pelajar perlu membuat telahan tentang apa yang mereka fikirkan akan berlaku seterusnya dan apa yang akan mereka pelajari kelak. Seterusnya, mereka meneruskan pembacaan sehingga keseluruhan bahan selesai dibaca.

3.      Meringkas dan bertindak balas
Setelah selesai membaca keseluruhan petikan, pelajar boleh meringkaskan apa yang mereka baca. Mereka juga bertindak balas dengan membincangkan apakah yang mereka rasakan terhadap bahan yang mereka baca dan menentukan apakah yang perlu dilakukan terhadap bahan tersebut.
Ketika menggunakan kaedah ini, pelajar perlu mengambil giliran membaca sesuatu ayat, paragraf atau muka surat. Sekiranya mereka belum bersedia untuk membaca bahan tersebut, teruskan giliran pada rakanyang lain.

Membaca dengan Bantuan Guru
Kaedah membaca ini memerlukan guru memberi panduan atau mengarahkan pelajar melakukan pembacaan senyap sesuatu bahan dan bertanya soalan atau membantu mereka membina soalan-soalan ketika mereka membaca bahagian bahan bacaan yang telah ditetapkan. Sekali-sekala guru akan membantu pelajar membuat telahan terhadap bahagian yang telah dibaca. Pada akhir setiap bahagian atau perenggan, pelajar berhenti dan berbincang dengan guru tentang jawapan atau telahan serta membincangkan isi penting yang terdapat dalam petikan. Pada setiap kali berhenti membaca , guru membenarkan dan menggalakan pelajar bertindak balas terhadap bahan dan pendapat yang dikemukan oleh rakan mereka.
Membaca dengan panduan guru digunakan apabila pelajar memerlukan sokongan dalam membina makna daripada bahan, sama ada kerana tahap kesukaran bahan ataupun kemampuan pelajar yang rendah. Kaedah ini membolehkan guru menyesuaikan sokongan yang diberikan berdasarkan kemampuan pelajar.
Oleh sebab mudah diubahsuai, kaedah ini menjadi alat yang amat berguna bagi mendidik pelajar membaca. Guru dapat memberikan sokongan atau bantuan pada peringkat awal bacaan dan mengurangkan sokongan tersebut sedikit demi sedikit bagi membenarkan pelajar mengusai kemahiran tersebut secara bersendirian. Dalam proses ini, guru boleh mengawal peringkat sokongan menerusi jenis soalan yang diberikan sebelum atau selepas membaca, jumlah bahan yang pelajar perlu baca dan jenis perbincangan semasa membaca. Apabila lebih sokongan diberikan, guru perlu memberi menentukan arah perbincangan, kemudian apabila guru memberi tanggungjawab yang lebih besar kepada pelajar, mereka dapat menjalankan atau menentukan arah perbincangan dengan rakan perbincangan mereka.
Sepanjang sesi membaca dengan panduan guru, peranan soalan perlu diambil perhatian utama. Jika guru sekadar bertanya apa yang pelajar baca, tidak akan dapat membantu mereka membina makna daripada bahan yang dibaca. Soalan-soalan yang dikemukan perlulah berdasarkan kriteria tertentu iaitu soalan yang dikemukakan sebelum membaca perlu membantu pelajar mengenal pasti idea utama dalam teks.

Berkongsi Membaca
Holdaway(1979) telah membentuk satu prosedur yang dikenal pasti sebagai “pengalaman berkongsi buku” bagi memperkenalkan kanak-kanak yang baru belajar membaca dengan menggunakan cerita-cerita yang digemari ramai, nyanyian kanak-kanak dan puisi. Berdasarkan prosedur ini, guru membaca lantang sesuatu cerita dan mengajak kanak-kanak untuk bersama-sama membaca apabila mereka berasa selesa berbuat demikian. Cerita akan dibaca beberapa kali dan kanak-kanak akan diberi peluang bagi bertindak balas menerusi penulisan, lukisan,drama, perbincangan dan pelbagai aktiviti yang menarik.
Berkongsi membaca memberi sokongan yang kuat kepada pelajar untuk menguasai kemahiaran membaca. Kaedah ini memberi peluang kepada pelajar yang lebih mahir menjadi model kepada pelajar lain yang kurang mahir. Pelajar yang kurang mahir ini akan mencuba mengikut pelajar yang mahir membaca secara sukarela dan akhirnya dapat menguasai kemahiran tersebut sehinggalah mencapai tahap membaca bebas dan tidak memerlukan sokongan tersebut. Walaupun berkongsi membaca mungkin lebih sesuai bagi pelajar pada peringkat rendah, tetapi kaedah ini juga berguna bagi pelajar yang masih mempunyai masalah kurang mahir membaca.

Membaca Lantang
Kadangkala cara yang paling sesuai bagi membantu kanak-kanak memahami sesuatu bahan tertentu adalah dengan membaca secara lantang bahan tersebut dan membincangkan kandungan bahan bacaan secara bersama. Cara membaca begini akan membantu membantu menggerakkan pengalaman latar pelajar dan membina istilah latar serta konsep yang terdapat dalam bahan. Cara ini juga menjadikan pembaca lantang sebagai model pembaca yang sebenar.
Guru sebenarnya bertindak sebagai model yang dapat diikuti oleh pelajar pada peringkat awal bacaan. Menerusi kaedah ini, guru berpeluang memberi sokongan yang kukuh kepada pelajar. Cara membaca begini digunakan bagi bahan yang mengandungi terlalu banyak istilah, konsep atau perkataan yang sukar bagi pelajar untuk medekod atau sukar untuk diikuti. Setelah guru membaca sesuatu bahan dengan lantang, pelajar perlu membaca di bawah seliaan guru secara koperatif atau secara bebas.

No comments:

Post a Comment